Relation between Personality and Metacognitive Regulation in a Sample of University Students from Different Countries in Latin America

Título traducido de la contribución: Relación entre factores de personalidad y el conocimiento y la regulación metacognitiva en una muestra de estudiantes universitarios de diferentes países de habla hispana

Antonio P. Gutierrez de Blume, Diana Marcela Montoya Londoño, Lilián Daset, Ariel Cuadro, Mauricio Molina Delgado, Olivia Morán Núñez, Sebastián Urquijo, María Florencia Giuliani

Producción científica: Contribución a una revistaArtículorevisión exhaustiva

Resumen

This research investigates the relationship between personality factors and metacognition in a sample of undergraduate students from Argentina, Colombia, Costa Rica, Panama, and Uruguay. Recognizing the interdisciplinary nature of cognitive science, the study emphasizes the importance of metacognitive abilities—considered executive functions—on academic performance. The sample consisted of 692 students, aged 20 to 30, from various undergraduate programs. Participants completed the Metacognitive Awareness Inventory (MAI) and the Adjective Checklist for Evaluating Personality (AEP). The analysis used multiple regression to examine the relationship between the five major personality factors and eight metacognitive variables across the five countries. Results indicated significant associations between personality traits and metacognitive components, with conscientiousness and openness to new experiences consistently predicting metacognitive regulation and knowledge. These findings align with previous studies suggesting that personality traits influence metacognitive abilities. The study contributes to the understanding of how individual differences in personality can affect learning processes, highlighting the potential for targeted interventions to enhance metacognitive skills.

Título traducido de la contribuciónRelación entre factores de personalidad y el conocimiento y la regulación metacognitiva en una muestra de estudiantes universitarios de diferentes países de habla hispana
Idioma originalInglés
Número de artículoe-4122
PublicaciónCiencias Psicológicas
Volumen19
N.º1
DOI
EstadoPublicada - 28 ene. 2025

Huella

Profundice en los temas de investigación de 'Relación entre factores de personalidad y el conocimiento y la regulación metacognitiva en una muestra de estudiantes universitarios de diferentes países de habla hispana'. En conjunto forman una huella única.

Citar esto